شب قدر چه شبی است ؟

مراد از شب قدر تقدیر و اندازه گیری است و شب قدر شب اندازه گیری است و خداوند متعال در این شب حوادث یک سال را تقدیر می کند و زندگی ، مرگ ، رزق ، شقاوت و سعادت انسان ها و اموری از این قبیل را در این شب مقدر می گرداند .

در سوره قدر می خوانیم : إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ﴿۱﴾وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ﴿۲﴾لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ﴿۳﴾تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن کُلِّ أَمْرٍ﴿۴﴾سَلَامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ﴿۵﴾

خداوند متعال برای بیان عظمت شب قدر با این که می توانست در آیه دوم و سوم به جای کلمه «لیله القدر» ضمیر بیاورد ، خود کلمه را آورد تا بر عظمت این شب دلالت کند و با آیه « لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ » عظمت این شب را بیان کرد ، که این شب از هزار ماه بهتر است و منظور از بهتر بودن این شب از هزار ماه ، بهتر بودن از حیث فضیلت عبادت است . بر طبق آیات ملکوتی قرآن وقایع انجام شده در شب قدر را می توان ، نزول قرآن ، تقدیر امور ، نزول ملائکه و روح ، سلام و امنیت برشمرد و در برخی از احادیث آمده است که راوی به امام جعفر صادق (ع) می گوید : درباره شب قدر به من اطلاعاتی بدهید ! آیا این شب ، فقط در روزگاران گذشته مثلا روزگار حیات پیامبر (ص) بوده است و اکنون دیگر نیست ، یا این که شب قدر ، در هر سال هست ؟ و امام میفرماید : « لو رفعت لیله القدر ، لرفع القرآن »(1) اگر شب قدر را بردارند ، قرآن را نیز برمی دارند .

شب وصل است و خوش قرآن ناطق
نیایش مى‏کند تا صبح صادق
سر شب تا سحر او ناله کرده
به یک شب طى رهى صد ساله کرده
لبانش مى‏خورد آهسته بر هم
که گویا عرش و فرش گردیده در هم

 

مقام معظم رهبری در اهمیت شب قدر می فرمایند : ما معتقدیم (و این جزء بدیهیات اسلام، بلکه بدیهیات همه ادیان است) که انسان، فقط در سایه ارتباط و اتصال با حق تعالی است که می‌تواند به تکامل و تعالی دست پیدا کند. البته فرصت ماه رمضان، یک فرصت استثنایی است. این، چیز کمی نیست که خدای متعال در قرآن بفرماید: “لیله‌القدر خیر من الف شهر”. یک شب، از هزار ماه بهتر و با فضیلت‌تر و در پیشرفت انسان موثرتر، در ماه رمضان است. این، چیز کمی نیست که رسول اکرم (صلی‌ا…‌علیه‌وآله) این ماه را ماه ضیافت الهی به حساب بیاورند. مگر ممکن است که انسان وارد سفره کریم بشود و از آنجا، محروم خارج بشود؟ مگر وارد نشوی. آن کسانی که وارد سفره غفران و رضوان و ضیافت الهی در این ماه نشوند، البته بی‌بهره خواهند ماند و واقعا این محرومیت به معنای حقیقی است. “ان الشقی من حرم غفران‌ا… فی هذا الشهر العظیم”. محروم واقعی، آن کسی است که نتواند در ماه رمضان، غفران الهی را به دست بیاورد.

درباره فلسفه ی شب های قدر همین بس که شب قدر ، از هزار ماه بهتر است ، فرشتگان و روح در این شب به اذن پروردگار خود ، برای تقدیر نازل می شوند آن شب انباشته از سلامت و برکت و رحمت تا طلوع صبح است .

-------------------------------------------

1-        اصول کافی، محمد بن یعقوب کلینی، ج4، ص158، باب فی لیلة القدر، ح7.

/ 0 نظر / 12 بازدید